vineri, 13 februarie 2009

Cele trei cercuri

Azi mi-am amintit o povestioara pe care am citit-o acum ceva vreme.

"Un discipol a venit foarte agitat acasa la Socrate si a inceput sa vorbeasca in felul urmator:
- Maestre, vreau sa-ti spun ca un prieten de-al tau a vorbit despre tine cu rautate...
Socrate l-a intrerupt, zicandu-i: "Stai! Ai trecut deja prin cele trei cercuri ceea ce vrei sa-mi spui?"
- Cele trei cercuri?
- Da, a raspuns Socrate. Primul este ADEVARUL. Ai cercetat cu grija daca ceea ce intentionezi sa-mi spui este adevarat din toate punctele de vedere?
- Nu... l-am auzit spunandu-le unora din apropiere.
- Dar macar prin al doilea cerc - BUNATATEA - le-ai trecut? Ceea ce vrei sa-mi zici este un lucru bun?
- Nu, de fapt nu, e chiar opusul...
- Ah! L-a intrerupt Socrate. Atunci sa trecem la cel de-al treilea cerc: Este NECESAR sa-mi povestesti toate acestea?
- Ca sa fiu sincer, nu, nu este necesar.
- Atunci - a zambit inteleptul - daca nu e adevarat, nici bun, nici necesar... sa-l lasam uitarii."

De fiecare data cand o citesc ma pune pe ganduri - merita sa ne impovaram cu tot ce auzim? Merita sa ne impovaram prietenii cu toate barfele pe care le auzim despre ei de la altii?

Niciun comentariu: